نان - گروه نان ، غلات ، برنج ، انواع ماکارونی و رشته فرنگی
نوشته شده توسط : پلیکا

معاونت بهداشتی دانشگاه ...

می توان ماکارونی را با پنیر تهیه کرد برای اینکار پس از اینکه ماکارونی پخته شد و در دیس یا بشقاب کشیده شد باید مقداری پنیر روی ان رنده کرد این غذا از ارزش پروتئین خوبی نیز برخوردار است(ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی ). نانی که با جوش شیرین تهیه می شود حاوی ماده ای بنام اسید فیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می شود در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن ، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می شود. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات، پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتئین بصورت مخلوط مصرف شوند مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو.

-          انواع بیسکویت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان ودانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی موردنیاز روزانه را تامین میكنند. -          انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات غذایی با ارزشی هستند و كودكان و دانش آموزان می توانند بعنوان میان وعده از آنها استفاده کنند. حتی الامکان برنج باید بصورت کته مصرف شود زیرا آبکش کردن برنج موجب می شود که ویتامین های گروه B که در برنج موجود است در آب حل شده و دور ریخته شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیر ترش استفاده شود و خمیر نان کاملاً ور بیاید اسیدفیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذیها بروز نمی کند.

- 30 گرم نان يا يك كف دست بدون انگشت يا يك برش 10 در 10 سانتي متري از نان بربري، سنگك وتافتون و براي نان لواش 4 كف دست، يا. موادغذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می دهند. از نانهایی استفاده شود که در تهیه آنها جوش شیرین بکار نرفته است. ميزان توصيه شده مصرف روزانه از گروه نان وغلات 6 تا 11 واحد است.

گروههای غذایی

گروههای غذایی عبارتند از ۱ گروه نان , غلات , برنج , انواع ماکارونی و رشته فرنگی ۲ سبزیها ۳ میوه ها ۴ گوشت, ماکیان , ماهی , نخود و لوبیا حبوبات , تخم مرغ و آجیل ۵ شیر , ماست , پنیر , کشک و دوغ چربیها , روغنها , و مواد شیرین اضافی هستند و در گروههای غذایی به حساب نمی آیند. مقدار توصیه شده این گروه روزانه بین ۲ تا ۳ واحد میباشد که برای نوجوانان و جوانان و زنان باردار وشیرده ویائسه ۳ واحد می باشد و برای زنان شیرده وباردار زیر ۲۰ سال در روز ۴ واحد یا بیشتر توصیه شده است. ۴- گروه گوشت، ماکیان ، ماهی ، حبوبات ، تخم مرغ و آجیل ، اهمیت این گروه بیشتر برای تامین پروتین ، فسفر ، ویتامین B۶ ، ویتامین B۱۲ ، روی ، منیزیم ، آهن ، نیاسین و نیامین می باشد.

۲- گروه سبزیها ، این گروه اهمیت زیادی دارد زیرا فیبر، ویتامین A و ویتامین C ، نولات ، پتاسیم و منیزیم را تامین می کند، بدون اینکه چربی و کلسترول را شامل شود. به کودکان باید حداقل گروههای غذایی را داد: مثلا برای برنج بین یک دوم تا یک چهارم کودکان باید هروز ۲ لیوان شیر مصرف کنند ولی واحد را می بایست کوچکتر گرفت. ۳- گروه میوه ها ( Fruits) این گروه فیبر ، ویتامین A ، ویتامین C، پتاسیم را تامین می کند و با اهمیت است چرا که فاقد سدیم ، چربی و کلسترول می باشد. همچنین این گروه از غذاها کلسیم ، ریبوفلاوین ، پروتئین و ویتامین B را تامین میکند، همچنین ویتامین A و ویتامین D هنگامیکه که غنی شده باشند.

۱- گروه نان ، که شامل غلات کامل ( گند ، جو، جو دو سر، و ارزن) برنج و انواع ماکارونی (لازانیا ، رشته فرنگی ، رشته پلویی و رشته آش) می باشد. غذاهای غنی از چربی شامل کره ، مارگارین ، سس سالاد ، غنها، مایونز، خامه، پنیر خامه ای، سرشیر، انواع سس ها و چیپس سیب زمینی میباشند. غذاهای غنی از شکر عبارتند از اب نبات، شکلات، شیرینی ها، کیک ونوشابه های گاز دار، شربت ها ، ژله انواع دسرها، مرباها، شکر وعسل. * برای میان وعده ها( Soacks ) بهتر است که یک واحد میوه و یا یک کاسه کوچک غلات آماده خوردن (سریال) ویا مخلوط ماست ومیوه استفاده شود. غذاهای یک گروه نمی توانند بجای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروههای غذایی از گروه دیگر مهمتر نیستند.

 

ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

مزایایی که کربوهیدرات ها برای ما دارند به شرح زیر است: انرژی: کربوهیدرات ها باید منبع اصلی انرژی بدن در یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند چرا که حدود 4 کیلو کالری (17 کیلوژول ) در هر گرم را می توانند برای ما تأمین کنند. بیسکویت و ذرت است گفت: غلات به دو گروه غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می‌شوند و نان‌هایی که از آرد کامل (حاوی سبوس) تهیه می‌شوند. نقش غلات در رژیم غذایی غلات دانه های خوراکی هستند که در همه جای دنیا یافت می شوند و هر منطقه معمولا غلات مخصوص به خود را دارد. کربوهیدرات‌ها تجزیه شده و به گلوکز (قند) تبدیل می‌شوند که بدن می‌تواند بلافاصله از آنها استفاده کند.

کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و مصرف نان سبوس دار می‌تواند بر کنترل وزن و قند خون تاثیر گذار باشد. همچنین فولات به تشکیل سلول های جدید در بدن کمک کرده و از بروز برخی نقص های مادرزادی جلوگیری می کند. این گروه دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی (مواد غیرقابل هضم گیاهی) در انواع سبوس دار. مینرالها که همان عناصر شیمیایی موجود در انواع خوردنیها و نوشیدنیها هستند ( مانند سدیم. مصرف غلات توسط انسان پیشینه‌ای بلند مدت دارد که به دوران ما قبل تاریخ باز‌ می‌گردد. همچنين نوشيدن آب فراوان نقش اساسي در درمان برخي از بيماري‌ها مانند سنگ‌هاي كليوي. شیر و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی تاکید می‌کند که حاوی گوشت خالص (بدون چربی).

غلات آماده خوردن و فرآورده های آنها و به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات. این کارشناس تغذیه می‌گوید: امروزه بیماری‌های متابولیکی همچون اختلالات کبدی. فيبر غذایی چیست؟ نقش فیبر در سلامت افراد و آشنایی با عوارض کمبود فیبر در بدن. گندم و جو و ذرت باید در حدود نیمی از انرژی تغذیه در سالمندان را تشکیل دهد. طبقه بندی مواد غذایی را نام ببرید: ویتامین ها- غلات- پروتئین ها –چربی ها. فیبر در چه مواد غذایی وجود دارد و دریافت بیش از حد فیبر چه عوارضی دارد؟. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي تبريز

                   بدلیل مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاري از کشورهاي مطرح دنیا شعاري براي تشویق جوامع به بازگشت براي مصرف تخم مرغ و بهره برداري کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از: An egg a day is ok و در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد.                    آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهاي چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول هاي غذایی و در تخم مرغ تنها یک سوم اسیدهاي چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع ) HDL کلسترول خوب) و LDL  کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داري را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.

گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل خواص ویژه و منحصر بفردي که در تخم مرغ وجود داشته و عدم مصرف آن می تواند کمبود موادي مثل کولین، لوتئین و گزانتین را بخصوص در این افراد به همراه داشته باشد لذا نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج تعدیل شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پيش‌گيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد.

 

gemstones-of-west-asia15702.rimmablog.com





:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: